Friday, January 19, 2018

FARHANI DAN STAM


Seusai peperiksaan SPM pada tahun 2016, sekeluarga bersama ke Ipoh meraikan saat-saat kekeluargaan dan singgah di Akademi al-Hidayah, Ipoh. Gunung Rapat sememangnya indah pandangan dan mendamaikan. Di hujung kawasan perumahan, kelihatan bangunan akademi berhampiran dengan kawasan lombong tempat memancing.

Farhani ditemuduga oleh Pengarah Akademi, Tuan Hj Noh pesara guru yang pernah menjawat jawatan pengetua beberapa sekolah dan mantan PPD sebuah daerah. Dengan bacaan kitab dalam Bahasa Arab dan maknanya maka diterima untuk menjadi pelajar pra universiti Pengajian Islam.
Tanggal  Januari 2016, sessi melapor diri diiringi tangisan berpisah buat sementara demi menuntut ilmu Islam, Farhani ditempatkan di banglo asrama bersama pelajar-pelajar lain.

Kebimbangan pasti terasa lantaran seorang pelajar aliran sains dikehendakki mengadap buku-buku berbahasa Arab yang tebal dan sarat dengan ilmu Islam yang berada pada tahap tinggi.
Setahun berlalu pada tanggal 18 Januari 2017, Alhamdulillah hanya dalam jangkamasa 10 bulan, keputusan STAM berpihak kepada kami. Kegusaran berakhir dengan keputusan yang memberangsangkan. Hanya 10 bulan untuk mengejar STAM dan hasilnya Jayyid Jiddan.  Syukur padaMu Ilahi dan tahniah kepada Farhani binti Abd Mun’em atas kejayaan yang memberangsangkan ayah dan umi.

Ini adalah satu permulaan ke bumi para Nabi iaitu Mesir..gedung ilmu sedunia. Manfaatkanlah peluang menimba ilmu Islam bagi kebaikan dunia dan akhirat.
    


No comments:

Post a Comment