Wednesday, July 30, 2014

ISTIQAMAH VS KARAMAH




Seorang ulama telah mengajar di sebuah madrasah selama 40 tahun tanpa jemu. Namun ketekunan ulama tersebut tidak pun dihargai oleh sebahagian besar anak muridnya.

Seorang anak muridnya berkata: “Dah lama kita belajar dengannya. Tidak ada sedikit pun terserlah perkara yang luarbiasa.”

Tambah anak murid yang lain pula: “Kalau kita bandingkan guru kita dengan guru-guru yang lain, guru kita ini biasa-biasa saja. Aku ada dengar yang guru di kampung sebelah pernah mengeluarkan cahaya dari celah-celah jarinya. Kita ni dah tersalah guru agaknya....”

Sungutan dan rungutan anak murid akhirnya sampai juga ke pengetahuan guru mereka.

Guru bertekad untuk memberi pengajaran kepada anak-anak muridnya itu.

Pada satu hari, guru mengajar dan dengan sengaja telah melepaskan kapur ketika menulis di papan hitam. 

Namun yang peliknya, kapur tidak jatuh sebaliknya terus menulis perkataan demi perkataan yang hendak ditulis oleh ulama berkenaan.

Semua anak muridnya berdiri dan melopong kehairanan. Mereka tidak sangka bahawa guru yang mereka pandang rendah sebenarnya memiliki karamah yang tidak terduga.

Guru terus menepuk papan hitam dengan kuat lantas berkata: “Kamu kagum melihat kapur ini menulis buat beberapa ketika. Bagaimana dengan aku yang telah menul,is selama 40 tahun di papan hitam ini?”

Istiqamah lebih hebat daripada Karamah. Ramai orang yang diberikan Karamah akhirnya tersesat lantaran iman yang tidak istiqamah.

No comments:

Post a Comment