Sunday, April 17, 2011

GAGASAN 1 MALAYSIA


Sejurus selepas mengambil alih tampuk pemerintahan negara, Dato’Seri Najib memperkenalkan Gagasan 1Malaysia

Gagasan 1Malaysia: Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan adalah satu falsafah induk yang merentas dasar dan pelaksanaan.

Matlamat akhir 1Malaysia adalah perpaduan nasional yang telah menjadi matlamat kebangsaan secara berterusan sejak negara mencapai kemerdekaannya 53 tahun dahulu. Ia telah lama menjadi keutamaan pentadbiran PM terdahulu bermula daripada Almarhum Tunku Abd Rahman.

Apa yang dilakukan oleh kerajaan hari ini sebenarnya adalah meneruskan perjuangan serupa tetapi dicorakkan untuk mencapai bentuk perpaduan yang lebih sempurna sebagai matlamat perdana. Dan usaha ini juga tidak kita lakukan secara bermusim tetapi telah bermula sejak negara mencapai kemerdekaan dan sehingga kini berterusan tanpa noktah.

Memiliki gagasan ini perlu dilihat dan difahami sebagai aspek yang penting kerana sebuah negara majmuk seperti Malaysia, jika tidak disokong sebarang agenda perpaduan nasional, kesemua cita-cita kebangsaan lain seperti usaha mencapai taraf hidup lebih baik untuk setiap rakyat akan hanya tinggal menjadi angan-angan kosong.

Tanpa perpaduan nasional, kestabilan politik tidak akan wujud sedangkan itulah teras kepada segala-galanya.

Gagasan 1Malaysia tetap berpaksi pada Perlembagaan Negara dan Rukun Negara. Prinsip serta semangat Perlembagaan Negara akan sentiasa menjadi landasan kepada pembentukan perpaduan nasional.

No comments:

Post a Comment