Friday, September 2, 2011

SALAH CIKGU SEJARAH?


Sekali lagi Mat Sabu telah berjaya menimbulkan kontroversi dengan ceramahnya di Tasik Gelugor. Umum telah mengetahui sebelum ini Mat Sabu terkenal dengan ceramahnya yang hebat. Ceramahnya mengeluarkan apa sahaja yang terdapat dalam hati perutnya tanpa memikirkan kesannya seperti mengatakan Dr Mahathir (Tun) sebagai “God” kerana kononnya Tun merupakan seorang yang sangat ditakuti pada zaman pemerintahannya sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Bekas peminat boria ini sangat pandai berjenaka dan berseloka. Kelebihan ini mampu menjadikan beliau sebagai “crowd puller” kepada pendengar ceramah. Kita tidak mahu berbincang samada Mat Sabu sebagai aset atau liabiliti kepada parti PAS. Kerana dalam keadaan sekarang ini semua ahli dan penyokong tegar PAS tetap akan mempertahankan ceramah Mat Sabu ini. Hujjah mereka sudah pasti meletakkan UMNO dan BN sebagai lebih berdosa, lebih buta sejarah dan memutar belitkan fakta sejarah dan juga lebih “berdosa” terhadap bangsa Melayu seperti tanah rezab dan kemiskinan orang Melayu sejak awal merdeka lagi.

Inilah mungkin cara dan stail berhujjah Mat Sabu. Untuk mengatakan bahawa UMNO sebagai pengkhianat agama, bangsa dan negara sahaja tidak dapat menaikkan “kebencian” orang terhadap parti itu. Maka disebutkan bahawa perjuangan UMNO lebih bahaya daripada PKM. Untuk mengelakkan atau mempertahankan kononnya mereka (PAS) adalah antara unsur subversif dan menentang kerajaan sama seperti PKM maka mereka mengalihkan pemahaman bahawa PKM lebih baik daripada anggota polis Bukit Kepong yang mempertahankan “kerajaan penjajah British” dan mereka menyamakan UMNO juga adalah tali barut penjajah. Tali barut ini iaitu UMNO telah berjaya mendapatkan kemerdekaan palsu yakni merdeka pada fizikal namun tidak dari segi sistem pemerintahan, perlembagaan dan cara hidup sekular hasil pendidikan yang diberikan kepada anak bangsawan Melayu di bawah penjajah.

Oleh kerana PKM menentang kerajaan British maka UMNO yang berbaik dengan British dikatakan tidak berhak dinobatkan sebagai pejuang kemerdekaan negara. Isu ini sudah lama kerana golongan asal pejuang PAS lebih tertarik kepada slogan gagasan “Indonesia Raya” sepertimana pejuang golongan kiri yang tidak menyokong perjuangan UMNO menuntut kemerdekaan melalui pintu rundingan.

Apa lagi yang puak ini mahukan kerana matlamat bersama telah dicapai iaitu merdeka walaupun cara mendapatkan kemerdekaan itu tidak melalui buluh runcing dan darah merah yang tumpah ke bumi Malaya.

Hujjah yang tidak ilmiah ini sepatutnya tidak dilayan kerana ianya datang daripada pemimpin yang tidak akademik dan hanya berhujjah melaui pembacaan yang tidak matang ditambah lagi dengan nafsu yang tidak terkawal bagi mendapatkan kuasa pemerintahan dengan cara menimbulkan kebencian yang tidak berasas. Apakah kekalutan ini kerana mereka merasakan bahawa PRU 13 sudah tidak lama lagi maka sesuatu mesti dilakukan bagi meraih sokongan orang Cina dan juga orang Melayu kononnya UMNO tidak berhajat untuk mengamakan Islam dalam pemerintahan dan UMNO juga parti bersifat perkauman kepada orang Cina.

Niat Mat Sabu menjadikan isu ini sebagai “modal” sangat mudah difahami namun kenapa ada golongan cerdik pandai kononnya boleh mempercayai alasan longgar ini..

Mat Sabu tidak pandai dalam akademik namun kepandaiannya lebih terserlah dalam memainkan kata-kata kumpulan “boria” sungai tempayan..berbangga lah wahai penduduk Pulau Pinang yang berjaya melakonkan adegan lucu ini kini tinggal kita mendengar lagu dan penari boria pula sebagai penamat rancangan hiburan malam ini..

Wajarlah subjek Sejarah diwajibkan lulus sebagai syarat bagi mendapatkan Sijil Pelajaran Malaysia..


No comments:

Post a Comment