Tuesday, September 27, 2016

ATTENTION DEFICIT DISORDER


Attention Deficit Disorder (ADD) dikaitkan dengan daya tumpuan pelajar yang kurang di dalam kelas. Pelajar tidak dapat memberikan sepenuh perhatian kepada sesi di dalam kelas sedangkan daya tumpuan terhadap pembelajaran sangat penting bagi memastikan keberkesanan sesi PdP.


Antara ciri-ciri ADD ialah:

  • Pelajar terganggu dengan perkara-perkara di luar kelas.
  • Pelajar sukar mematuhi arahan guru.
  • Sukar memberi tumpuan dalam kelas.
  • Sukar melaksanakan latihan.
  • Suka berangan-angan dalam kelas.
  • Tidak membawa alat tulis ke sekolah.
  • Tidak membawa buku ke sekolah mengikut jadual waktu.
  • Pelajar suka menyampuk semasa guru sedang mengajar.



 Antara kaedah yang boleh dilaksanakan:

1. Murid terlibat dalam proses pdp.

  1. Murid membaca petikan/bahan.
  2. Murid menulis idea atau jawapan di papan tulis.
  3. Menerima semua jawapan murid.
  4. Menggalakkan murid memberi jawapan samada betul atau salah.
  5. Merangsang murid dengan menggunakan clue atau petunjuk.


2. Murid menilai jawapan rakan.

  1. Murid mengenalpasti kata kunci.
  2. Murid menggunakan perkataan yang tepat.
  3. Murid memberi maksud perkataan dengan tepat.


3. Murid menambahbaik atau mengedit supaya menepati kehendak soalan.

  1. Menggantikan perkataan dengan yang lebih tepat.
  2. Menambahkan isi.
  3. Menggugurkan isi.


4. Murid menyalin jawapan yang menepati kehendak soalan 100%.buku Latihan menjadi rujukan jawapan mengikut kehendak soalan.

  1. Elak daripada memberikan ulasan negatif terhadap jawapan pelajar.
  2. Elak kaedah penerangan atau penceritaan.
  3. Pelajar yang sepatutnya mengemukakan jawapan bukannya guru.







No comments:

Post a Comment