1. PENDAHULUAN
Kaedah untuk membuktikan di dalam mahkamah atau
disebut sebagai kaedah pembuktian adalah
bermaksud cara-cara yang digunakan untuk
membuktikan kesalahan di dalam mahkamah. Kaedah pembuktian bagi tujuan khusus
di dalam mahkamah mungkin berbeza daripada pembuktian dalam konsep yang umum di
luar mahkamah.
Dalam konsep pembuktian yang umum, beban pembuktian
atau burden of proof tidak semestinya
dilakukan di dalam mahkamah dan tidak terikat dengan cara-cara yang tertentu.
Dalam konsep beban pembuktian yang khusus, ia mesti dibuktikan di dalam mahkamah
dengan menggunakan kaedah-kaedah yang tertentu.
Sesuatu kebenaran pada pandangan mahkamah tidak
semestinya sama dengan realiti di luar mahkamah. Kadangkala mungkin sahaja
keputusan mahkamah bertentangan dengan keadaan di luar mahkamah. Realiti di
luar mahkamah bergantung kepada samada ianya berjaya dibuktikan dengan
cara-cara tertentu yang ditetapkan oleh undang-undang yang terpakai oleh
mahkamah berkenaan.
Dua nilai yang dihadapi oleh mahkamah ialah nilai
keadilan dan nilai urusan guaman yang mantap.
i.
Nilai
keadilan.
Apa
sahaja cara perlu digunakan bagi menegakkan keadilan.
ii.
Kemantapan
urusan guaman yang yang dilakukan.
Hakim
perlu terikat dengan cara-cara yang khusus serta bagaimana pihak hakim menilai hujjah-hujjah yang dikemukakan bagi
mempastikan proses penghakiman lebih telus dan wujud keselarasan dalam kalangan para hakim dalam menjatuhkan
hukuman.
Menurut sistem kehakiman konvensional, terdapat
beberapa pandangan mengenai nilai-nilai yang disebutkan di atas. (Ahmad Muafi,
1965). Antaranya
i.
Mahkamah seharusnya bebas dalam mencari
kebenaran dan tidak terikat dengan kaedah pembuktian tertentu.
ii.
Mahkamah seharusnya terikat dengan kaedah
tertentu yang digariskan oleh undang-undang berkenaan.
Terdapat pula pandangan yang membezakan antara kes-kes
jenayah dan kes-kes sivil. Pandangan ini menyebut bahawa mahkamah perlu bebas
dalam kes-kes jenayah sementara bagi kes sivil pula, mahkamah perlu terikat
dengan kaedah pembuktian tertentu.
2. PANDANGAN SYARIAH ISLAM TERHADAP KAEDAH PEMBUKTIAN
Dalam membincangkan mengenai samada mahkamah perlu
terikat atau sebaliknya dengan kaedah pembuktian, terdapat perbezaan pandangan
ulama mengenai perkara tersebut.
Pandangan yang lebih cenderung kepada mengikat mahkamah
dengan kaedah pembuktian tertentu dalam kes-kes jenayah ialah pandangan Dr Ahmad
Muafi (1965) dalam bukunya Min al-Fiqh
al-Jina’i Baina al-Syariah al-Islamiyyah wa al-Qanun.
Pandangan Ibnu Qayyim al-Jauziyyah (1970) pula adalah
sebaliknya sepertimana yang tertulis di dalam buku beliau iaitu I‘ lam al-Muwaqqi’ in dan al-Turuq
al-Hukmiyyah.
Dalam I ‘lam al-Muwaqqi’ in, beliau menukilkan:
“Dalam semua persoalan, Syariah Islamiah bertujuan
utnuk menjelaskan kebenaran walau dengan apa cara sekalipun, dan tidak akan
menolak apa –apa sekalipun, dan tidak akan menolak apa-apa kebenaran apabila
ada dalil yang jelas mengenainya.kerana dengan penolakan seperti itu hak-hak
Allah atas hambaNya akan hilang atau terganggu. Sebenarnya kelahiran kebenaran
itu tidak hanya bergantung kepada perkara tertentu sahaja. Oleh itu tidak perlu
ditentukan kaedah dalam menjelaskan kebenaran sedangkan kaedah lain juga boleh memainkan
peranan yang sama tanpa apa-apa perbezaan.”
Dalam al-Turuq
al-Hukmiyyah pula, beliau menegaskan:
“Apabila tanda-tanda keadilan itu telah jelas, baik dengan
apa cara sekalipun maka itu maka itulah syariat dan agama Allah . kerana Allah
swt lebih mengetahui, lebih bijaksana dan lebih adil dari hanya menentukan
kaedah tertentu dalam memperjelaskan keadilan dan tanda-tandanya sedangkan ada
cara-cara lain lagi yang lebih berkesan dan lebih telus. Malah Allah telah
memperjelaskan bahawa apa yang penting ialah menegakkan keadilan itu sendiri di
antara para hambaNya dan supaya manusia berlaku adil. Maka apa sahaja cara yang
boleh menegakkan keadilan dan kesaksamaan maka ia adalah kehendak agama dan
tidak bertentangan dengannya.”
Dr Ahmad Fathi Bahnasi (1962) dalam mengulas pandangan
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah menyatakan bahawa mahkamah tidak terikat dengan
kaedah-kaedah tertentu dalam membuktikan kesalahan. Semua keterangan yang boleh
memperjelaskan kebenaran boleh diterima. Penegasan Ibnu al-Qayyim dipetik oleh
Bahnasi seperti berikut:
Syariat Islam tidak hanya membataskan kepada kesaksian
dua orang lelaki dalam menentukan kebenaran samada dalam kes-kes pertumpahan
darah, harta, perzinaan ataupun dalam kes-kes hudud. Malah para Khalifah
al-Rasyidin dan para sahabat Rasulullah yang lain pernah mejatuhkan hukuman
dalam kes zina berasaskan mengandung dan dalam kes minum arak berasaskan bau dan
muntah.
Berdasarkan prinsip yang terbuka ini, maka Dr Ahmad
Fathi Bahnasi (1962) menggariskan tujuh cara yang boleh digunakan bagi membuktikan
kesalahan dalam kes jenayah iaitu
i.
Kesaksian
ii.
Pengakuan
iii.
Bahan bukti
iv.
Keterangan pakar
v.
Pengetahuan hakim
vi.
Dokumen
vii.
Sumpah
Tujuh cara di atas boleh disebut dalam satu istilah
yang sama iaitu keterangan al-bayyinah.
Penulis akan memberi tumpuan kepada keterangan-keterangan
yang boleh diterima di dalam pembuktian di mahkamah.
2.1 Keterangan saksi (al-Syahadah)
Allah swt berfirman di dalam al-Qur an
Maksudnya maka hendaklah kamu bersaksikan dua lelaki dari
kalangan kamu.
(Surah
al-Baqarah ayat 282)
Dalam Surah al-Talak
Maksudnya maka hendaklah kamu melantik saksi dari
kalangan yang adil antara kamu.
(Surah
al-Talak ayat 2)
Rasulullah s.a.w. bersabda
Maksudnya dua
saksi kamu atau sumpahnya yang terdakwa.
Al-Syahadah ialah apa-apa keterangan yang diberikan di
mahkamah dengan menggunakan lafaz ‘asyhadu’ untuk membuktikan suatu hak atau
kepentingan.
Terdapat beberapa ayat al-Qur’an dan hadis yang yang
menunjukkan bahawa keterangan saksi
merupakan asas yang perlu diterima dalam
menjatuhkan hukuman secara adil. Maksudnya, keterangan saksi mengikat hakim dalam
membuat keputusan apabila semua syarat
dipatuhi. Seseorang saksi yang layak berkewajipan memberi keterangan di
mahkamah. Dalam kes-kes sivil yang melibatkan hak individu, saksi wajib memberi
keterangan apabila diminta namun apabila melibatkan hak awam iaitu haqqullah
maka saksi wajib memberikan keterangan tanpa diminta lantaran kewajipan itu
merupakan hak yang boleh dituntut oleh pihak pendakwa.
Dalam kes-kes hudud secara khusus pula, seseorang
saksi boleh memilih samada untuk memberi keterangan di mahkamah ataupun
sebaliknya demi menjaga aib atau melindungi maruah pihak tertuduh. Ini
bersesuaian dengan hadis Rasulullah yang menganjurkan supaya mengambil langkah menjaga
maruah tertuduh dengan tidak memberi keterangan sebagai lebih afdhal.
Sesetengah fuqaha menjadikan contoh kes mengambil
harta orang lain sebagai huraian terhadap bagaimana saksi enggan memberikan
keterangan. Sekiranya orang yang sepatutnya menjadi saksi enggan memberikan
keterangan, maka hak tuanpunya harta untuk mendapatkan kembali hartanya akan luput.
Sebaliknya, sekiranya saksi memberikan keterangan bukan bermakna dia membuka
keaiban orang lain tetapi ianya bertujuan untuk menegakkan keadilan dan orang
yang melakukan jenayah mencuri ini tidak segan silu melakukan jenayah justeru
tidak wajar dilindungi maruahnya. (Ibn al-Humam, 1315H).
Syarat yang melayakkan seseorang untuk menjadi saksi
dikategorikan kerpada dua bahagian
i. Saksi
yang layak mempunyai maklumat
ii. Saksi
yang layak memberi keterangan tentang
maklumat berkenaan
Saksi yang layak mempunyai maklumat perlu waras iaitu seorang
dewasa yang tidak gila. Maksudnya orang gila dan kanak-kanak tidak layak mempunyai
maklumat.
Untuk melayakkan seseorang memberi keterangan, perlu seorang yang waras, baligh, adil, seorang
yang tidak dikenali sebagai jahat, beragama, tidak pernah melakukan dosa besar atau
sentiasa melakukan dosa kecil, bermaruah
iaitu tidak berkelakuan tidak sopan dan sebagainya. (al-Kasani, t.t.)
Saksi tersebut juga perlu benar-benar tahu tentang kes
berkaitan dan semestinya lelaki dan tidak dipaksa memberi keterangan.
Dalam proses memberi keterangan, saksi menggunakan maklumat
yang dia benar-benar tahu. Pengetahuan tersebut dapat diperolehi melalui dua
cara iaitu melihat atau mendengar sendiri apa yang telah berlaku. Hakim
bertanggungjawab untuk menyoal saksi sekiranya terdapat keraguan atau hal yang
tidak jelas sewaktu memberi keterangan.
Tidak semua kes memerlukan bilangan saksi yang sama. Dalam
kes zina, empat bilangan saksi diperlukan dengan syarat kesemua mereka melihat
kejadian tersebut pada waktu yang sama dan bersama-sama datang pada waktu yang
sama untuk memberi keterangan kepada mahkamah.
2.2 Pengakuan (al-Iqrar)
Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. pengakuan Ma’iz
telah diterima oleh Rasulullah s.a.w. untuk
mensabitkan jenayah zina ke atas lelaki tersebut menyebabkan beliau dihukum
rejam kemudiannya.
Seorang sahabat bernama Unais telah diperintahkan oleh
Rasulullah untuk bertanya kepada seorang perempuan yang telah dituduh berzina
oleh suaminya maka perempuan tersebut telah mengakui perbuatannya dan
diperintahkan dihukum rejam oleh baginda. (Muslim, 2000)
Dengan itu, pengakuan atau Iqrar diterima sebagai asas
dalam mensabitkan kes. Pengakuan terikat dengan beberapa syarat untuk diterima
oleh mahkamah (al-Sarakhsi, 1957). Antara syarat-syaratnya ialah
a. Orang
yang melakukan pengakuan mestilah beraqal dan cukup umur. Dengan itu, pengakuan
kanak-kanak dan dan orang gila serta bodoh tidak sah lantas tidak dapat
diterima oleh mahkamah.
b. Pengakuan
mestilah dalam bentuk kata-kata bukan dalam bentuk tulisan atau isyarat. Fuqaha
tidak sependapat mengenai pengakuan orang bisu yang boleh difahami isyaratnya. Mazhab
Syafie menerima namun Mazhab Hanafi pula sebaliknya.
c. Pengakuan
bersifat munasabah. Contohnya, pengakuan berzina oleh orang yang tidak
mempunyai alat kelamin mengesahkan pembohongannya.
d. Pengakuan
hanya melibatkan pihak yang mengaku sahaja dan tidak melibatkan pihak ketiga.
Contohnya seorang lelaki mengaku telah berzina dengan seorang perempuan maka
pengakuannya itu tidak melibatkan perempuan tersebut melainkan perempuan itu
juga membuat pengakuan yang sama.
e. Mengikut
pendapat yang rajih, sesuatu pengakuan hendaklah didahului oleh aduan atau
pendakwaan terlebih dahulu untuk diterima oleh mahkamah. Namun, sesetengah
fuqaha berpandangan bahawa pendakwaan bukan syarat yang perlu bagi penerimaan
sesuatu pengakuan.
f. Pengakuan
dilakukan atas kehendak sendiri dan bukan dipaksa oleh sesiapa. Maksudnya
pengakuan tidak dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti mabuk, gila atau diugut
oleh seseorang.
g. Bilangan
atau kekerapan pengakuan juga menjadi asas kepada penerimaan mahkamah sebagai
asas hukuman kerana terdapat keperluan yang berbeza di antara satu jenayah
dengan jenayah yang lain. Dalam kes zina misalannya, pengakuan sebanyak empat
kali disyaratkan berdasarkan kepada hadis Rasulullah dalam kes Ma’iz. Fuqaha
yang tidak melihat kekerapan sebagai syarat penerimaan bersandarkan kepada
hadis al-Asa’if dan al-Ghamidiah. Ada fuqaha yang mensyaratkan dua kali
pengakuan bagi kes-kes mencuri dan meminum arak. Pandangan terbanyak fuqaha
mengatakan bahawa soal kekerapan pengakuan tidak berbangkit dan perbezaan ini
disebabkan perbezaan tanggapan terhadap hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
h. Pengakuan
tidak terikat dengan tempoh luput. Terdapat perselisihan ulama yang mewajarkan
pertanyaan hakim mengenai bila kesalahan dilakukan.
Hakim mempunyai kewajipan untuk menyoal orang yang
membuat pengakuan untuk mengetahui samada dia memahami apa yang dikatakan
olehnya, mempunyai objektif yang jelas serta memahami implikasi hukumannya.
Bagi pengakuan yang dibuat di luar mahkamah dan
kemudiannya orang yang membuat pengakuan itu menafikannya di dalam mahkamah, pengakuan
boleh disabitkan melalui kaedah pensabitan biasa seperti melalui saksi. Ulama
berselisih pendapat mengenai bilangan saksi di mana ada yang berpandangan
bahawa bagi kes zina ianya tidak cukup dengan dua orang saksi sahaja sebagai
keperluan biasa dalam penerimaan keterangan saksi sebaliknya perlu kepada empat
orang saksi kerana bilangan saksi sebanyak empat orang diperlukan bagi menerima
keterangan saksi. (al-Kasani, t.t.)
Bagaimanapun, pengakuan yang dibuat di mahkamah boleh
ditarik balik setakat yang menyentuh hak Allah seperti kes zina dan minum arak.
Bagi kes yang menyentuh hak individu seperti qazaf dan mencuri, ianya tidak
boleh ditarik balik.
Beberapa tindakan yang dianggap sebagai menarik balik
pengakuan yang telah dibuat (Manla Khasru, 1319H):
a. Menyebut
sendiri penarikan balik samada sebelum atau semasa hukuman sedang berlangsung
b. Cabut
lari sewaktu hukuman sedang dijalankan.
c. Berlaku
percanggahan dalam pengakuan-pengakuan yang dilakukan.
2.3 Bukti keadaan (al-Qarinah)
Istilah yang digunakan dalam Bahasa Arab bagi
menggambarkan bukti keadaan ialah Qarinah. Dari segi bahasa, perkataan Qarinah memberi
erti perkaitan yang rapat dan berterusan. Kedudukan qarinah sebagai bukti terhadap
jenayah sentiasa tidak sama. Ia bergantung kepada sekuat mana perkaitan dengan
jenayah tersebut. Kadangkala ianya memberi pertunjuk yang amat meyakinkan dan
kadang-kadang ia hanya memberi pertunjuk yang kecil sahaja. Semuanya banyak
bergantung kepada penilaian yang bijaksana yang dilakukan oleh seseorang.
Dalam kalangan para fuqaha Islam, Ibnu Qayyim al-Jauziyyah (1318H) merupakan
tokoh yang paling memberi perhatian kepada kedudukan bukti atau Qarinah sebagai satu bentuk keterangan yang boleh digunakan di dalam mahkamah. Beliau
telah menghuraikan dengan panjang lebar di dalam buku al-Turuq al-Hukmiyyah fi
al-Siyasah al-Syar’iyyah bagaimana jenis keterangan seperti ini perlu diterima oleh mahkamah termasuk dalam kes-kes hudud.
Beliau menjelaskan bahawa maksud keterangan atau
bayyinah ialah apa sahaja yang boleh menjelaskan kebenaran. Ini termasuklah
dalam bentuk saksi samada bilangannya dua atau empat. Al-Qur’an sendiri katanya
tidak pernah menggunakan istilah bayyinah bagi maksud pengertian saksi.
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah berhujjah dengan hadis
Rasulullah yang bermaksud supaya pihak pendakwa mengemukakan hujjah untuk membuktikan
kebenaran dakwannya. Beliau tidak menolak penerimaan terhadap
keterangan-keterangan dari jenis yang selain saksi. Malah berkemungkinan
keterangan-keterangan jenis lain terutama keterangan-keterangan yang bersifat bukti kejadian qarinat al-hal yang
lebih meyakinkan daripada keterangan saksi.
Para fuqaha berbeza pendapat mengenai masalah
penerimaan bukti atau qarinah terutama dalam kes-kes hudud. Persoalannya ialah
sejauhmanakah penerimaannya dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.
Perbezaan pandangan antara ulama lebih ketara dalam
kes perzinaan. Jumhur fuqaha terdiri daripada fuqaha Mazhab Hanafi, Syafie dan
Hambali menolak keterangan secara qarinah secara total.mazhab Maliki pula
berpendapat pada asanya qarinah boleh diterima kecuali terbukti ianya tidak boleh diterima.
Dalam kes wanita hamil tanpa suami, terdapat
perbincangan yang menarik dalam kitab-kitab fiqah. Fuqaha Mazhab Maliki berpendapat
sekiranya wanita tersebut merupakan wanita tempatan dan tidak ada bukti yang
menunjukkan bahawa dia dipaksa untuk melakukan hubungan seks tersebut maka dia
boleh dihukum berdasarkan bukti kehamilan. Mereka bersandarkan kepada kata-kata
Khalifah Umar iaitu hukuman rejam wajib dilakukan ke atas sesiapa sahaja yang
berzina samada lelaki atau perempuan kalau sekiranya dia muhsan apabila ada
keterangan saksi yakni al-bayyinah atau dia mengandung atau ada pengakuan. (Ibn
al-Athir, 1318H).
Imam Malik menyebut dalam kitab Muwatta’
“Saya mendapat maklum bahawa Khalifah Uthman bin Affan
telah dibawa kepadanya seorang perempuan yang melahirkan anak selepas baru
mengandung enam bulan. Beliau memerintahkan supaya perempuan itu direjam.”
Perbezaan pandangan boleh diselesaikan dengan baik
dengan penemuan terbaharu dalam bidang sains dan teknologi termasuk dalam
bidang forensik. Apa yang penting dalam proses penyiasatan ialah menentukan
tanpa keraguan yang munasabahsamada wanita hamil hasil perzinaan atau
sebaliknya.
Bagaimana pula sekiranya barangan curi berada dalam simpanan
tertuduh yang mendakwa bahawa barangan tersebutadalah miliknya.
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah menulis dalam bukunya al-Turuq al-Hukmiyyah
“Para imam dan Khalifah al-Rasyidin sentiasa
menjatuhkan hukuman potong tangan apabila barang curi berkenaan didapati berada
dalam simpanan tertuduh. Bukti al-qarinah ini sebenarnya lebih kuat daripada
saksi dan pengakuan. Kerana keterangan saksi dan pengakuan merupakan keterangan
yang mungkin betul dan mungkin tidak. Sedangkan keberadaan harta berkenaan
bersama tertuduh merupakan kenyataan yang jelas dan tidak boleh diragui lagi.”
Bagaimana pula kes apabila terdapat bau arak di mulut
tertuduh atau dia memuntahkan arak? Ada fuqaha berpendapat bahawa hukuman hudud
tidak boleh dikenakan ke atas orang berkenaan kerana terdapat keraguan samada
ianya benar-benar bau arak atau tidak. Mungkin juga tidak dapat dipastikan
samada dia mengambil arak atas pilihannya sendiri ataupun dipaksa oleh orang
lain. Demikianlah pandangan jumhur ulama seperti Mazhab Hanafi, Syafie dan
al-Thauri. Sementara satu golongan lagi berpandangan bahawa qarinah atau bukti
seperti itu boleh diterima sebagai asas hukuman hudud ke atas tertuduh.
Pandangan ini dipegang oleh fuqaha Mazhab Maliki dan sebahagian fuqaha Mazhab
Hanbali.
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah mengatakan pendapat golongan
yang menerima qarinah sebagai asas hukuman merupakan amalan yang diwarisi sejak
zaman Khulafa al-Rasyidin lagi. Berdasarkan kepada ijtihad yang berasaskan kepada
dalil-dalil umum nas al-Qur’an dan al-Hadis serta analisis terhadap keadaan
hidup dan realiti penghakiman pada masa tersebut. Tradisi ijtihad dalam bidang
ini perlu diteruskan bagi menegakkan keadilan kepada sesama manusia.
Perbezaan pandangan fuqaha di atas terjadi lantaran
tidak ada dalil-dalil khusus daripada al-Qur’ an dan al-Sunnah mengenai
persoalan tersebut.pandangan-pandangan tersebut
2.4 Kenyataan pakar (al-Khibrah)
Bagi menghilangkan keraguan, para hakim ada ketikanya memerlukan
kepada khidmat serta pandangan pakar dalam membuat pertimbangan hukuman. Dalil
merujuk kepada pandangan apakar ini terdapat dalam pengertian umum ayat
(Surah al-Nahl ayat 43)
Antara pandangan para fuqaha yang menunjukkan bahawa
pandangan pakar boleh diterima sebagai keterangan dalam mahkamah untuk menentukan
sesuatu hukuman adalah seperti berikut
Al-Sarakhsi menyebut
“Apabila pemerintah merasa ragu tentang harga barang
yang dicuri itu dan para pakar juga berbeza pendapat tentangnya, di mana
sebahagian daripada mereka menyebut ianya bernilai sepuluh dirham, sementara
sebahagian yang lain mengatakan kurang dari itu, pencuri itu tidak boleh
dihukum potong tangan. Kerana syarat cukup nisab perlu diambil kira secara
hakiki, di mana ia dikira tidak tercapai kalau sekiranya para penilai berbeza pendapat tentangnya.”
Ibnu Qudamah berkata
“Apabila ada perbezaan pendapat samada luka yang
dialami itu parah atau tidak atau ada perbezaan pendapat tentang penyakit yang
dihadapi seseorang, sekurang-kurangnya dua orang doktor perlu memberi pandangan
masing-masing. Bagaimanapun, kalau hanya ada seorang doktor sahaja, seorang pun
cukup.”
Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah pula berkata
“Para guru saya menjelaskan dalam keadaan yang
memerlukan, kesaksian seorang lelaki tanpa sumpah pun boleh diterima. Pandangan
ini dinukilkan oleh al-Kharqi dalam Mukhtasarnya. Kata beliau keterangan seorang doktor yang adil
boleh diterima dalam menentukan kadar luka sekiranya pandangan seorang doktor
lagi tidak dapat diperolehi.”
2.5 Pengetahuan Hakim (Maklumat al-Qadhi)
Apa yang dimaksudkan dengan pengetahuan hakim ialah maklumat
yang diperolehi oleh hakim di luar mahkamah sebagai orang biasa dan bukannya
maklumat yang yang diperolehi oleh hakim melalui proses perbicaraan kes
berkenaan. Sebagai contohnya, hakim melihat sendiri kejadian kes berkenaan atau
mendengar mengenainya daripada orang ramai.
Mengenai pengetahuan atau maklumat hakim ini boleh
diterimapakai sebagai asas dalam menentukan hukuman, para fuqaha berselisih
pendapat.
Menurut Mazhab Syafie, maklumat yang diperolehi oleh
hakim secara biasa di luar mahkamah tidak boleh digunakan sebagai asas dalam
penentuan hukum. Namun sekiranya maklumat tersebut diperolehinya daripada dua
orang saksi yang dikenali sebagai orang yang adil maka ianya boleh dijadikan
asas pertimbangan dalam menjatuhkan hukuman.
Mazhab Hanafi berpendapat maklumat tersebut maklumat
tersebut tidak boleh diterima dalam kes-kes hudud namun dibolehkan dalam
kes-kes yang berkaitan dengan hak individu. Jenayah hudud menyentuh hak Allah
yakni hak masyarakat umum sedangkan hakim mewakili kepentingan mereka.
Mazhab Zahiri berpendapat bahawa hakim perlu
menggunakan maklumat peribadinya itu dalam semua kes termasuk kes-kes hudud.
Ibnu Hazm berkata asas yang paling kukuh ialah pengetahuannya sendiri, kemudian
pengakuan dan kemudian baru keterangan saksi.
2.6 Dokumen (al-Kitabah)
Maksud Kitabah ialah dokumen yang boleh menjadi dalil
atau petunjuk kepada berlakunya jenayah berkenaan. Antara contohnya ialah
tertuduh menulis mengaku melakukan jenayah berkenaan.
Ada pandangan yang menerima dokumen sebagai salah satu
bentuk keterangan yang boleh mensabitkan kesalahan dalam kes-kes sivil namun
dalam kes-kes jenayah, hanya pengakuan dalam bentuk tulisan sahaja yang boleh
diterima. Itupun diterima sebagai pengakuan yakni al-Iqrar sahaja.
2.7 Sumpah (al-Yamin)
Ada tiga jenis sumpah mengikut fuqaha yang mungkin
berlaku di mahkamah.
1. Sumpah
pendakwa
2. Sumpah
orang yang terdakwa
3. Sumpah
saksi
Sumpah pihak pendakwa boleh berlaku dalam dua bentuk.
Pertamanya, dalam bentuk qasamah. Ia bermaksud sumpah bagi tujuan untuk
mensabitkan kesalahan ke atas yang terdakwa berasaskan bukti awal yang ada.
Sumpah qasamah ini secara popularnya berlaku dalam kes
pembunuhan. Terdapat perselisihan ulama samada ia merupakan cara untuk
mensabitkan kes atau menolak sabitan kes.
Dalam jenayah hudud, ia hanya boleh berbangkit dalam
kes mencuri. Ia diterima dengan syarat ada bukti awal iaitu keberadaan barang
yang dicuri bersama tertuduh.
Adalah menjadi kaedah umum dalam Syariah Islamiah pihak
pendakwa perlu membawa saksi untuk membuktikan dakwaannya.sekiranya tiada saksi
maka dakwaan itu tidak boleh disabitkan. Dalam kes mencuri, pendakwa akan
diberi peluang untuk bersumpah dengan syarat terdapat bukti bahawa barang yang
dicuri itu ada bersama yang tertuduh.
Bentuk yang kedua ialah sumpah yang ditolak. Sumpah
seperti ini juga boleh berlaku dalam kes mencuri dan juga kes qazaf.kalau
seseorang mendakwa seseorang yang lain dengan satu kesalahan tetapi tidak ada
saksi untuk mensabitkan kesalahan itu dan tertuduh tidak mengaku salah maka
tidak ada kesalahan yang boleh disabitkan. Namun dalam kes tuduhan mencuri,
hakim atas permintaan pendakwa boleh meminta tertuduh bersumpah bagi
membersihkan dirinya daripada pertuduhan.
Pandangan Mazhab Syafie dalam kes qazaf, sekiranya
pihak yang melakukan qazaf itu tidak mempunyai saksi untuk menyokong
pertuduhannya, dia boleh meminta tetruduh qazaf bersumpah membersihkan dirinya.
Sekiranya tertuduh qazaf enggan bersumpah maka qazaf dikira benar dan pihak
yang menuduh qazaf terlepas daripada hukuman. Sumpah seperti ini hanya boleh
berlaku dalam kes qazaf sahaja dan tidak dalam kes-kes hudud yang lain. Ini
disebabkan kes qazaf merupakan pencerobohan terhadap kepentingan individu tidak
seperti jenayah hudud yang lain di mana pihak yang diceroboh ialah melibatkan
kepentingan awam.
Pandangan fuqaha mazhab lain pula mengatakan bahawa
sumpah seperti ini tidak boleh diterima dalam apa sahaja kes hudud termasuk
qazaf. Dalam kalangan mereka yang mengatakan boleh pula, tetapi melibatkan
hokum takzir dan bukannya hukuman hudud.
Sumpah pihak yang kena dakwa tidak boleh berlaku dalam
kes hudud. Tujuan hakim meminta tertuduh bersumpah untuk bertindak balik
sekiranya dia enggan atas dasar berlaku keengganan yang boleh mengembalikan
peluang bersumpah kepada pihak yang mendakwa. Oleh kerana dalam kes hudud
sumpah yang dikembalikan itu tidak boleh diterimapakai maka sumpah yang
terdakwa tidak berbangkit.
Walaubagaimanapun dalam kes mencuri, sumpah seperti
ini boleh diterimapakai bagi tujuan mensabitkan hukuman ganti rugi harta yang
dicuri sahaja dan bukan hukuman hudud potong tangan iaitu sama dengan sumpah
qasamah.
3. ANALISIS DNA SEBAGAI BUKTI DAKWAAN DAN TUNTUTAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Salah satu daripada kandungan dalam pembuktian melalui qarinah adalah
penggunaan pakar dalam menentukan nasab. Pada masa kini, fakta yang relevan
dalam menentukan nasab ialah melibatkan pengenalpastian melalui pengecaman DNA.
Penggunaan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) telah digunakan secara meluas
dalam Mahkamah Sivil dan telah banyak pensabitan atau pengguguran kes disokong
oleh pakar DNA. Sebagai contohnya kes pembunuhan Noritta Samsudin pada tahun
2003 menunjukkan bahawa di antara sebab tertuduh dibebaskan adalah kerana
terdapat DNA orang yang tidak dikenali pada jasad mangsa. (Utusan Malaysia 20
Mei 2004). Maka ujian DNA dapat
menentukan keputusan mahkamah.
Penemuan DNA di makmal saintifik pada zaman moden
telah banyak mempengaruhi siasatan masakini. Namun pada zaman sebelumnya bangsa
Arab telah mempunyai kaedah tersendiri dalam menentukan nasab. Buktinya wujud
Qa’if iaitu orang yang mahir mengenai susur keturunan dengan melihat kepada
urat tapak kaki. Bagi kes yang menggunakan khidmat Qa’if maka pensabitan itu
dibuat melalui jalan yang dipanggil qiyafah. Dalam bidang sains, qiyafah
dirujuk dengan perkataan Anthroposcopy atau physiognomy. (Muhammad Rafaat
Othman, 1992). Ia merujuk kepada
kemahiran mengenalpasti susur galur
keturunan seseorang apabila berlakunya percampuran keturunan tersebut.
Qiyafah vs DNA
Perbincangan mengenai Qiyafah dan DNA merupakan
campuran antara perbahasan tentang keterangan pakar dan keterangan dokumen.
Qiyafah ialah pembuktian mensabitkan nasab berasaskan persamaan antara seorang
dengan seorang yang lain. (Dr Karim Zaidan, 1993).
Jumhur ulama sepakat mengharuskan amalan Qiyafah. Imam
Abu Hanifah menolaknya dengan hujah ia berasaskan tekaan semata-mata. Shofian
Ahmad (2006) menjelaskan perbezaan pendapat ini dan membuat kesimpulan bahawa
pendapat jumhur adalah pendapat terpilih kerana ada asas nas al-Qur’an dan al-Sunnah
yang kukuh.
Imam Malik berpendapat bilangan pakar Qiyafah yang
diperlukan dalam sabitan nasab adalah dua orang. Jika hanya ada seorang, masih
boleh diterima namun jika pendapatnya bercanggah dengan pakar Qiyafah yang lain
maka keterangannya akan digugurkan. (Dr Karim Zaidan, 1993).
Penggunaan ujian DNA dapat menentukan hubungan biologi
antara anak, ibu dan bapa tanpa nikah. (Siti Zalikhah Md Nor, 2008). DNA juga
merupakan kaedah pembuktian yang paling kontemporari dan mudah disamping
mempunyai ketepatan yang tinggi iaitu sebanyak 99.99%. (Zulfakar Ramlee, 2003).
Kaedah ini hamper sama dengan Qiyafah atau physiognomy (Muhammad Rawas Qalahjiy, 1998) yang telah
diperkenalkan sejak zaman Nabi s.a.w. dan dipraktikkan oleh para sahabat. (Ibn
Qayyim al-Jauziyyah, 1991).
Struktur awal DNA telah dicadangkan oleh Watson dan
Crick dalam “Molecular Structure Of Nukleic Acid” manakala Erwin Chargraft dari
Universiti Columbia telah mencadangkan dalam tahun 1950 bahawa semua sampel DNA
mengandungi 4 nekletida yang sama. Dr Alex Jeyreys merupakan pakar yang membawa
hasil kerjanya terhadap DNA dan memberi keterangan mengenai ujian DNA di
mahkamah pada tahun 1986.
Semenjak itu, keterangan DNA
adalah keterangan pakar (pakar forensic) yang penting dan digunakan di mahkamah bagi membuktikan identiti pesalah jenayah.
(Akhzailina Md Akhir, 2000). Di
Malaysia, penggunaan DNA telah meluas digunakan di Mahkamah Sivil manakala
Hakim Mahkamah Syariah telah mula menggunapakai DNA sebagai bayyinah atau
pembuktian kes bagi sabitan pengesahan status nasab bagi kes Harta Pusaka, Hak
Penjagaan Anak (Hadhanah) dan Jenayah Syariah dalam kes persetubuhan haram.
Sheikh Nizar al-Shu’aybi
sewaktu Persidangan ke 16 bagi Forum Islamic World League telah menjelaskan
keadaan-keadaan yang membolehkan DNA diterima sebagai satu kaedah pembuktian bagi kesalahan ta’zir sahaja seperti untuk
menyelesaikan pertikaian keturunan akibat kesilapan berkahwin dengan darah
daging sendiri,untuk mengenalpasti bayi yang baru lahir di hospital dan mencari keluarga yang hilang akibat
bencana dan peperangan.
Penggunaan kaedah saintifik untuk mencari bukti telah digunakan
semenjak zaman Rasulullah s.a.w. lagi. Rasulullah pernah menghidu bau mulut
seseorang untuk mengetahui samada seseorang berada di bawah pengaruh arak atau
tidak.
Sayyidina Ali pernah menggunakan air panas untuk menyiasat
kesan melekit pada kain seorang perempuan untuk mengetahui samada ianya kesan
air mani atau sebaliknya. Kedua-dua contoh ini menunjukkan mengenai peranan
sains dalam mengenalpasti sesuatu. Pencapaian dalam bidang sains dan teknologi
seiring dengan perkembangan ilmu pengetahuan telah meletakkan sesuatu
keterangan pada tahap yakin atau tanpa keraguan yang munasabah seperti penemuan
cap jari, ujian DNA, ujian darah, forensic voiceprints, imageprints, faceprints
dan sebagainya. Fenomena ini telah memperkayakan kaedah pembuktian dalam
Undang-undang Keterangan Islam. Ianya mengukuhkan kekuatan bukti seiring dengan
kecanggihan jenayah.
Penerimaan sebarang bentuk keterangan baru perlu
menepati prinsip yang telah digariskan serta bertepatan dengan maqasid syariah.
Penerimaan bahan-bahan saintifik dan teknologi moden tidak boleh terus
diterima. Walaupun secara zahir nampak seperti lebih jelas keterangannya, ia
tidak seharusnya menggantikan semua bentuk keterangan yang telah ditetapkan
dalam Islam contohnya pembuktian dalam kes hudud dan qisas. Ini adalah
disebabkan falsafah pembuktian Undang-undang Islam bertujuan untuk mendidik dan
bukan menghukumseperti Undang-undang Barat.
4. SYARAT-SYARAT KESAKSIAN DALAM ISLAM
Dalam soal syarat-syarat saksi, penulis akan menyentuh
dua aspek penting iaitu
i.
Peruntukan berkaitan saksi dalam
Undang-undang Mahkamah Syariah di
Malaysia dengan merujuk kepada Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka 2012
ii.
Kesaksian menurut Mazhab Syafie berdasrakan
kepada kitab utama mazhab
4.1 Menurut Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka 2002
Menurut Undang-undang, syarat-syarat saksi dijelaskan
dalam Seksyen 83(1) Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka 2002 seperti berikut:
“Tertakluk kepada peruntukan seksyen ini, semua orang
Islam adalah kompeten untuk memberikan syahadah atau bayyinah sebagai saksi dengan syarat bahawa mereka adalah aqil, baligh, adil,
mempunyai ingatan yang baik dan tidak berprasangka.”
Namun, subseksyen 83(2) sehingga (7) menyebutkan
bahawa orang yang tidak memenuhi syarat-syarat untuk memberikan syahadah masih
boleh memberikan keterangan sebagai saksi atas dasar bayyinah dan bukan syahadah.
Peruntukan-peruntukan mengenai perkara tersebut adalah
seperti berikut:
83(2) Seorang yang bukan Islam adalah berwibawa untuk memberikan bayyinah untuk orang Islam jika keterangannya boleh diterima mengikut
Hukum Syarak.
Huraian: Bayyinah seorang pakar bukan Islam terhadap
seseorang Islam boleh diterima, jika dikehendakki.
83(3) Seseorang yang tidak adil ialah berwibawa untuk memberikan
bayyinah tetapi tidak berwibawa memberikan syahadah.
83(4) Seseorang yang belum baligh atau seseorang yang
tak sempurna akal adalah berwibawa untuk memberikan bayyinah tetapi tidak
berwibawa memberikan syahadah.
Huraian: Bayyinah seorang yang belum dewasa dalam kes
kecederaan yang dilakukan oleh beberapa orang yang belum dewasa ke atas yang
lain boleh diterima dengan syarat bahawa mereka tiada perselisihan faham dan
mereka berada di tempat kejadian itu.
83(5) Seseorang yang mempunyai ingatan yang lemah atau
yang pelupa atau mengidap hilang ingatan adalah berwibawa untuk memberikan bayyinah tetapi tidak berwibawa
memberikan syahadah.
83(6) Seseorang yang kebolehpercayaannya diragui
kerana hubungan baiknya dengan dan mempunyai kepentingan dengan pihak menentang
adalah berwibawa untuk memberikan bayyinah tetapi tidak berwibawa memberikan
syahadah.
83(7) Seseorang yang kebolehpercayaannya diragui
kerana hubungan buruknya dengan pihak menentang adalah berwibawa untuk
memberikan bayyinah tetapi tidak berwibawa untuk memberikan syahadah.
4.2 Kelayakan saksi menurut Mazhab Syafie
Secara umumnya, syarat-syarat saksi menurut Imam
Nawawi ialah beragama Islam, merdeka, mukallaf, adil menjaga maruah dan tidak
ada tohmahan. (al-Ramli, 1938). Syarat beragama Islam, dewasa dan berakal dikatakan
sebagai telah diterima secara ijma’ oleh ulama.
Perbincangan syarat-syarat saksi adalah seperti
berikut:
a. Muslim dan baligh.
Syafie menjelaskan bahawa kanak-kanak, hamba dan orang
kafir tidak diterima kesaksian mereka. Namun jika semasa menyampaikan kesaksian
saksi berkenaan telah baligh, telah merdeka dan telah memeluk Islam, maka ia
diterima. Kesaksian orang kafir ke atas Muslim tidak diterima dan begitu juga
kesaksian orang kafir ke atas orang kafir yang lain. Pendapat ini tidak
sealiran dengan pandangan Imam Abu
Hanifah yang menerima kesaksian kafir ke atas kafir dan Imam Ahmad yang
menerima dalam kes wasiat. (al-Sharbini, 1997).
b. Adil
Adil bermaksud meninggalkan dosa besar dan tidak
berterusan atas dosa kecil. (Al-Ramli, 1938). Terdapat dalam kalangan ulama
Syafie yang menerima kesaksian orang fasiq berdasarkan dharurat (al-amthal fa
al-amthal) kerana tidak ada yang adil namun pendapat ini ditolak oleh ulama
lain seperti Ibn Abd Salam kerana bercanggah dengan maslahat. (al-Ramli, 1938).
c. Menjaga maruah
Orang yang tidak bermaruah biasanya tidak malu dan
akan melakukan apa sahaja tanpa segan silu seperti yang dinyatakan Rasulullah
s.a.w. (Hadis riwayat Bukhari, Abu Dawud, Ibn Majah dan Ahmad). Imam Nawai
mentafsirkan bermaruah sebagai berakhlak dengan akhlak yang boleh diterima berdasarkan
zaman dan tempat serta urf
termasuklah makan di pasar, berjalan dengan kepala tidak bertutup,
mencium isteri di hadapan khalayak ramai, banyak bercerita, banyak ketawa, menyanyi
dan banyak bermain.
d. Tiada tohmahan
Syarat ini menekankan bahawa sesiapa .perkara ini
boleh timbul akibat hubungan baik atau permusuhan.sahaja yang mempunyai tohmahan
akan menyebabkan kesaksiannya ditolak. Ini disebabkan ia boleh menimbulkan
keraguan dan menjejaskan kebenaran saksi. (al-Ramli, 1938). Tohmah bermaksud ada kepentingan yang boleh
dicapai atau ada kemudharatan yang boleh ditolak dengan kesaksian tersebut.
e. Boleh melihat
Al-Syafie menerima saksi buta jika semasa sabit
kesaksian ia masih nampak. (al-Syafie, t.t.). Kes-kes yang boleh dilihat perlu
dibuktikan dengan penglihatan. Saksi bisu boleh diterima bagi sesetengah kes
kerana kesaksian boleh disempurnakan dengan penglihatan walaupun saksinya tidak
boleh bercakap. Bagi kes-kes yang faktanya adalah lafaz seperti akad nikah maka
diperlukan saksi yang boleh melihat dan mendengar. Tidak memadai dengan
mendengar sahaja kerana tidak dapat disabitkan secara berat sangka (ghalabah
al-zan) tentang siapa yang melafazkan. Ini ialah kerana suara sahaja masih
mengandungi syubhat. (al-Ramli, 1938).
Sebagai umat Islam sayugia diingatkan bahawa penerimaan
sebarang bentuk keterangan baru perlu menepati prinsip yang telah digariskan
serta bertepatan dengan maqasid syariah. Penerimaan bahan-bahan saintifik dan
teknologi moden tidak boleh terus diterima. Walaupun secara zahir nampak
seperti lebih jelas keterangannya, ia tidak seharusnya menggantikan semua
bentuk keterangan yang telah ditetapkan dalam Islam contohnya pembuktian dalam
kes hudud dan qisas. Ini adalah disebabkan falsafah pembuktian Undang-undang
Islam bertujuan untuk mendidik dan bukan menghukum seperti Undang-undang Barat.
Persoalan samada mahkamah terikat atau tidak dengan
kaedah tertentu dalam menerima atau menolak sesuatu kes masih boleh diperbincangkan
kerana ianya merupakan khilafiah dalam kalangan para ulama semenjak zaman
klasik lagi.
Apa yang penting ialah Islam mempunyai kaedah yang
ketat dalam menerima keterangan yang boleh mensabitkan apa sahaja kes. Islam mahu supaya keadilan dapat
ditegakkan secara maksimum di mahkamah dan sekiranya melibatkan kes-kes hudud
ianya merupakan perkara besar melibatkan hukum yang perlu diselesaikan dengan
cara yang terbaik.
Sesungguhnya Islam telah meletakkan syarat-syarat yang
ketat dalam menerima keterangan-keterangan samada ianya berbentuk saksi,
pengakuan atau bukti keadaan qarinah walaupun dalam keadaan biasa kaedah-kaedah
ini merupakan kaedah-kaedah yang kukuh. Kaedah Islam juga tidak menutup ruang bagi
perkembangan kaedah pembuktian dengan menerima kaedah-kaedah seperti pengetahuan hakim, penerimaan dokumen,
pandangan pakar dan sumpah sebagai bahan bukti yang boleh diterima dalam mahkamah.
Para fuqaha berbeza pandangan dalam hal ini namun
sebagai umat Islam kita hendaklah menjadikan perselisihan pandangan ulama ini
sebagai asas dalam mencari jalan penyelesaian kepada perkembangan fiqah selaras
dengan kemajuan dan perkembangan teknologi semasa. Apa yang penting ialah
keadilan dapat ditegakkan dan mengelakkan mana-mana pihak daripada teraniaya
serta tertindas.
Hukuman hudud yang dilihat berat sebenarnya apabila
diteliti melalui beban pembuktian maka ternyata ia dikawal oleh kaedah
pembuktian yang ketat bagi menjamin keadilan kepada semua pihak.
No comments:
Post a Comment